Goedkopere Dart 18

Goedkopere Dart – Een visie van Bart Schoenmaker

Een enkele keer denk ik wel eens, als ik een nieuwe catamaran zou kopen, wat zou ik dan kopen. Natuurlijk kom ik als eerst bij de Dart 18 uit. Maar als ik zie hoe duur deze boot is, schrik ik wel. Voor iets meer geld koop je ook een formule 16 terwijl de Dart zo eenvoudig lijkt vergeleken met deze klasse.

Hoe komt het dat de Dart zo duur is.dart18_specificaties
Enkele punten zijn natuurlijk de kleine aantallen en de plek waar de boot gebouwd wordt. Engeland is niet een goedkoop land wat lonen betreft. Veel catamarans worden in Thailand gebouwd (Goodall, Nacra, Cirrus). Ok, we willen dat de boot in Engeland gebouwd blijft worden (met de ervaring van Zuid Afrika), maar de boot moet wel goedkoper worden.

Als design engineer heb ik ervaring met het construeren van onderdelen die in serie gebouwd worden (20.000 tot 200.000 onderdelen per jaar). Zo heb ik ook gekeken naar de Dart 18. De makkelijkste besparing is het weg laten van “overbodige” onderdelen en verder kijken wat eenvoudiger (lees met minder onderdelen) gemaakt kan worden.

Hieronder zijn een paar punten die me opgevallen zijn.

  1. De mast en de voor beam hebben hetzelfde profiel, waarom is de achterste beam anders.
  2. De beams worden gestoken in beam-pockets voor een snelle montage. Dit zijn wel veel extra onderdelen die nodig zijn voor een handeling je de meeste maar een keer per jaar uitvoert. Waarom kunnen deze beams niet geschroefd worden op de rompen zoals je bij veel andere catamarans ziet.
  3. Roerhuizen die bestaan uit veel onderdelen met linkse en rechtse helmstokken. Kunnen deze niet vervangen worden door standaard gegoten roerhuizen. Deze onderdelen worden speciaal voor de Dart gemaakt. Door de kleine aantallen zullen de instelkosten (kosten voor het opstarten van de productie) hoog zijn. Deze moet je mee betalen en zijn relatief hoog bij een klein aantal onderdelen.
  4. Voetlussen. Zitten vaker in de weg dan dat je ze gebruikt. Andere catamarans hebben deze ook niet. Kijk eens naar de tijd (=kosten) die nodig is om deze 6 lussen te monteren.
  5. Een diagonaal gedeelde trampolien. Dit is nodig om de boot stijver te maken, maar als de beams worden geschroefd is dit niet nodig. Tevens heb je bij het diagonaal knippen van materiaal uit een rol veel afval (dit betaal je ook al zie je het niet).
  6. De Dart grootschoot vervangen door standaard schoot van b.v. Harken, Ronstan enz. De Dart grootschoot bestaat uit twee gelijke kunststof onderdelen. Het maken van deze onderdelen is alleen lonend als je grote aantallen besteld. Een kleine bestelling van ongeveer 5.000 onderdelen is normaal bij kunststof onderdelen, dus genoeg voor 2.500 boten. Ook hier betaal je veel voor instelkosten (zie punt 3) omdat Dart vast geen 5.000 onderdelen in een keer besteld. Tevens is een extra rol wel lichter voor de stuurdames.
  7. De stag bevestiging poppen in plaats van lassen. Deze zijn los te koop en veel goedkoper.
  8. De achter vanglijn met elastiek laten vervallen. De beide beugeltjes achter op de romp en het oog in de trampoline kunnen vervallen.
  9. Mastuitslag begrenzer laten vervallen. Nooit begrepen wat je daar mee moet. Tijdens een meting op het WK in Frankrijk werd deze lijn bij mij afgekeurd doordat deze te kort was. Van een van deze keuring meesters hoorde ik dat alle top zeilers deze lijn zo lang mogelijk hadden voor het beste resultaat.
  10. Gegoten mastvoet en -kogel vervangen door een mastkogel met bout zoals vele ander catamarans.
  11. Geen dikke gel-coat laag in de rompen. Dit verhoogd de kosten voor het maken van de romp en het scheelt ook gewicht. Kunnen deze rompen niet gewoon wit gespoten worden.

dart18 logo
Bovengenoemde punten zijn niet bedoeld om de huidige Dart af te kraken, maar ik zoek naar mogelijkheden om meer Darts goedkoper te maken zonder de kwaliteit en de grote lijnen van het Dart ontwerp aan te tasten. Op deze manier zou het mogelijk moeten zijn om meer Darts te verkopen
Het ontwerp stamt ook uit de jaren 70, we zijn nu 40 jaar verder en de wereld is veranderd. Ook de technieken zijn veranderd dus daar moeten we van zien te profiteren.
Natuurlijk heb in het bovengenoemde verhaal een paar “sterke” verkoop punten van de Dart onderuit gehaald zoals:

  • Makkelijk in elkaar te zetten zonder gereedschap.
  • Krassen in de gelcoat laag van de romp zijn makkelijk weg te poetsen.
  • Meeste onderdelen zijn in 40 jaar niet veranderd en nog steeds te koop.

Dit zijn sterke punten, maar je hebt er niets aan als je geen boten verkoopt doordat ze te duur zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.