Hoe oud is mijn Dart 18?

 

Dart 18 zeilnummer 1 in het Maritiem Museum in Falmouth

De eerste Dart 18 werd midden jaren 70 te water gelaten bij Mylor Bridge, Cornwall, Engeland. Het is een mooie rode boot die na jarenlange trouwe dienst en veel successen op EK’s en WK’s nu in het lokale maritiem Museum van Falmouth te bewonderen valt.

Vanaf 1976 is de Dart 18 in productie genomen. Onderstaande tabel geeft een indicatie op basis van je zeilnummer in welk jaar je boot is gebouwd,

De eerste jaren werden de rompen gemaakt door Panthercraft, later door Laser Performance,  White Formula en het Zuid Afrikaanse Collins Fiberglass. Sinds 2013 wordt de Dart 18 weer gebouwd door White Formula in Engeland. Onder de tabel nog een toelichting over giewchten van rompen en masten.

Bij boten vanaf 1998 met CE-markering staat het bouwjaar in het rompnummer. Bijvoorbeeld de code GBPSE2D14562J798:
– GB: land van herkomst
– 1D of 2D: bakboord- of stuurboordromp
– rompnummer 14562, 2 rompen per boot, delen door twee geeft bij benadering het zeilnummer
– Aan het einde van de code geeft de letter J aan dat de boot in de tiende maand is gefabriceerd
– De laatste 2 cijfers geven aan dat deze romp in het jaar 1998 is geproduceerd.

Jaar Zeilnummer Speciale kleuren / edities Basiskleur Bijzonderheden
1976 1 Rood / Wit Divers Rompen Panthercraft
1977 250 Rood / Wit Divers
1978 751 Tequilla sunrise red / red Divers
1979 1210 Geel Divers Nieuwe roerbladen
1980 1650 Blauw / Wit Divers
1981 2135 Wit & Blauw / Wit & Rood Divers
1982 2315 Wit & Blauw / Wit & Rood Divers
1983 2350 Rood & Wit & Blauw / Wit & Rood & Blauw Divers
1984 2899 Rood & Wit / Wit & Rood Wit
1985 3310 Malibu / caribbean / Rood & Wit & Blauw Wit
1986 3830 Malibu / caribbean / Calypso / Rood & Blauw Wit
1987 4205 Malibu / caribbean / Groen & Wit / Rebel Wit
1988 4606 Tahiti / hawaii / rebel Dawn grey Lichte romp kan scheuren op kiellijn
1989 5090 Tahiti / hawaii / panache / carmargue Dawn grey
1990 5545 Race Blauw / Race Roze Dawn grey Overname Laser Performance; enkele zware rompen; nieuwe joy stick-verbinding (flexi-joint)
1991 5976 Fashion / Worlds Dawn grey
1992 6250 Graffiti / Splash Wit
1993 6625 Cocktail Wit
1994 6830 Techno Wit
1995 7001 Worlds Wit
1996 7180 Blanca Wit
1997 7352 Stiletto Wit
1998 7450 Applause Wit
1999 7550 Amatola Velour grey Enkele zware masten
2000 7610 Millenium / Wit Wit Vanaf 7645 rompen White Formula
2001 7662 Wit Wit
2002 7712 Wit Wit
2003 7762 Wit Wit
2004 7804 Wit Wit
2005 7845 Wit met zwarte waterlijn Wit Vanaf 7845 rompen Collins Fiberglas (Zuid Afrika)
2006 7875 Wit Wit
2007 7886 Wit Wit
2008 7898 Wit Wit
2009 Wit Wit Geen productie
2010 7921 Wit Wit
2011 7931 Wit Wit
2012 7941 Wit / Obo Wit
2013 7958 Wit Wit Vanaf 7958 rompen White Formula / Windsport
2014 7970 Wit Wit
2015 7976 Wit Wit
2016 7983 Wit Wit
2017 7989 Wit Wit
2018 Wit Wit Zeilnummer 8000
2019 Wit Wit
2020 Wit Wit
2021 Wit Wit
2022 Wit Wit
2023 8027 Wit Wit

Gewicht van rompen en masten

Rompen en masten hebben volgens de klasseregels geen minimum of maximum gewicht.

De lichtste rompen zijn 35 kilo. Dit komt mede door gebruik van minder hars in het polyester) waardoor deze rompen erg schade gevoelig zijn (scheuren op kielbalk, snel gat in de romp bij een lichte aanvaring). Verder zijn dit super stijve rompen die mede daardoor erg snel zijn.

Er zijn rompen bekend van 58 kilo; nieuwe rompen (geproduceerd door White) zijn rond 39 kilo. Over het algemeen is rond de 40 kilo prima, zijn de rompen zwaarder dan 45 kilo en je wil wedstrijdzeilen is het tijd voor wat anders.

De lichtste series zijn over het algemeen rond de zeilnummers 1000, 5000, 7700 en 7958 en nieuwer.

Zwaarste rompen zijn 5550 – 6000, maar hier zijn ook rompen onder garantie vervangen dus uitzonderingen zijn mogelijk.

(Met dank aan David Lloyd)

Masten

Masten variëren in gewicht van 16,5 tot boven de 25 kilo. Dit komt doordat het profiel door een matrijs wordt getrokken die na verloop van tijd uitsluit. Hierdoor wordt de wand van de mast langzaam maar zeker dikker,

De mast heeft geen zalingen waardoor de stijfheid helemaal uit het mastprofiel zelf moet komen. Hierdoor de is mast van de Dart 18 voor dubbel trapeze of een spi. Bij hardere winden en veel gewicht aan de mast bestaat de kans op krom trekken van de mast of mastbreuk.

Een licht mast breekt sneller dan een zware (door de wanddikte). De mate van bolling bij het aantrekken van de cunningham is minstens even belangrijk. Nieuwe masten zijn rond de 18,5 kilo.