Waar je op moet letten:
Rompen:
– onder de voorbeam pocket zit een kopschot; het wand moet daar keihard zijn als je erop drukt / slaat
– kijk de spiegels na op krakers; zit het spiegelbeslag goed vast?
– bridle platen en zijstagplaten mogen geen scheuren vertonen (al is vervangen relatief eenvoudig)
– onderkant van de boot / kiellijn
Verder:
– een grijze trampoline is meestal klasse legaal; er hoort een serienummer op de bovenzijde een van de hoeken . Zwarte trampolines zijn per definitie niet klasse legaal
– zijn alle zeillatten heel / niet gebroken /klasselegaal? Onderste en bovenste twee geel, rest rode latten
– staat van de zeilen in het algemeen
– zit er veel speling in de roeren, zijn de roerbladen onbeschadigd?
– voel of de helmstokken vastzitten of de juiste speling geven op de popnagels?
– zijn de schootblokken origineel en van het nieuwe type
Verstaging etc zou ik niet op letten maar gewoon vervangen. een compleet nieuwe set komt geloof ik rond de 200.00 maar dan weet je bij juist gebruik wel dat de boel voorlopig niet overboord gaat.
Prijzen: Er zijn boten van begin jaren 80 (en eerder) tot zeer recent en dan afhankelijk van de staat van de boot en zeilen is de boot wat duurder of goedkoper. Begin eens op Marktplaats kijken en vraag wat rond.